Februari, Maart, April

9 mei 2013 - Halifax, Canada

Hi everybody!

I know, I know it has been a really long time. Maar hier ben ik dan weer. De vorige keer was ik gestopt ongeveer halverwege Februari, net op het moment van de grootste sneeuwstorm die we hier dit jaar gehad hebben. De weken daarna zijn dan ook vrij vlot verlopen.

Ongeveer een week later was het Juliette haar verjaardag en hadden we voor haar appeltaart gebakken. Ja niet zo heel speciaal maar dat is wat ze wilde. We zijn dan dat weekend ook naar Bente geweest en hebben er pizza besteld, air hockey en shuffel board gespeeld en ja ook Just Dance Gedaan. Voor degenen die mij een beetje kennen was dat laatste dus geen groot succes voor mij. Maar toch wel heel veel gelachen.

Dat weekend had onze organisatie het ook geregeld dat we met alle internationale studenten naar een Mooseheads Hockey Game konden gaan kijken. Ik ben doorheen de laatste maanden toch wel een fan geworden van The Mooseheads en kon dit natuurlijk niet links laten liggen. Deze wedstrijd hebben we dan meet een fenomenale 11 – 2 gewonnen. Het was een zeer aangename maar toch wel vermoeiende dag die vreselijk koud en winderig was!

De rest van de maand Februari verliep vrij vlot. Tijdens de week meestal naar het Canada Games Centre en dan tijdens de weekends naar de film, de Mall of downtown Halifax. Dit alles afhankelijk van hoe het weer was. Het was namelijk vreselijk koud, we hebben nog een aantal keer een sneeuwdag gehad tijdens deze maand en dat is dus niet altijd ideaal als je ergens naar toe wilt gaan.

De eerste week van Maart was een heel drukke week. We hadden met een aantal uitwisselings studenten van onze school besloten dat we meer wilden betrokken zijn in de school en zijn dus begonnen met een soort van club. De eerste activiteit zou dus een Potluck worden waar iedereen dus wat te eten mee brengt en er dan gedeeld wordt en er wat gepraat wordt. We hadden ook Jeopardy. We hadden verwacht dat er een aantal mensen gingen opdagen maar niet zo heel veel. Bleek uiteindelijk dat de klas helemaal vol zat en veel mensen echt geïnteresseerd waren.  Nog een extra reden voor ons om er zeker mee door te gaan.

Deze week was ook de laatste week voor dat onze ‘March Break’ begon. Op zaterdag ben ik dan nog eens gaan schaatsen met Lander en Blandine. Dit was eigenlijk zeer aangenaam en hebben daarna nog wat rondgelopen downtown. Die nacht moest ik vrij vroeg opstaan om naar de luchthaven te vertrekken. Eindelijk zou ik na 6 maanden mijn ouders en oma terug zien. Maar eerst een heel voormiddag aan vluchten en wachten in de luchthaven. Ik vertrok dus rond 6 uur in Halifax en vloog dan naar Toronto. Dit is een van de grootste luchthavens in Canada en wanneer ik geland was bleek dat ik bijna de hele luchthaven moest doosteken om mijn tweede vlucht te kunnen nemen. Tegelijkertijd moest ik mijn bagage opnieuw inchecken en door de douane gaan voor de Verenigde Staten, en ik had maar 1,5 uur! Dit is mij gelukkig goed gelukt en had nog ruim 20 minuten over. 2,5 uur later was ik eindelijk in het hotel en New York aan het wachten op mijn ouders om toe te komen! Het was zalig om hen terug te zien na zo een lange tijd. Wat heb ik hen gemist!

New York dag 1:

Na een lange ochtend eindelijk mijn ouders gezien. We hadden besloten om naar Central Park te gaan en daar te brunchen. Central Park zag er nogal doods uit aangezien alle bomen nog kaal waren en er niet al te veel struiken waren waar iets groen op stond. Toch waren er heel wat mensen aanwezig aangezien het een van de eerste zonnige dagen was. Na de brunch zijn Oma, Bente en ik naar Wall Street gegaan om even later mama en papa dan terug te vergezellen bij de memorial van Ground Zero! Deze memorial is gebouwd na 9/11 en is pas recent geopend. Het is heel erg mooi gedaan en ondanks je midden in New York zit is het er heel rustig. Vlakbij deze memorial zijn ze momenteel de nieuwe toren aan het bouwen die al vrij hoog is en er erg mooi uit ziet. Na de memorial zijn we nog naar Soho, Little Italy en China Town geweest om daar wat te gaan rond lopen en een ander New York te zien.

New York dag 2:

Op de tweede dag zijn we dan met een helikopter gaan vliegen en New York eens van de andere kant te zien. Dit was een hele ervaring aangezien ik nog nooit in een helikopter had gezeten.  Jammer genoeg zat het weer niet echt mee en was het erg bewolkt. Toch kregen we nog een prachtig beeld van New York. Nadien zijn we op de Brooklyn Bridge gaan lopen. Veel mensen maar toch zeker de moeite waart. Zeker als je nadien een lekkere Luikse wafel kan eten!

New York dag 3:

Deze dag begon met regen heel veel regen. We hadden de avond ervoor besloten vanwege het weer om naar Woodburry Premium Outlet te gaan. Dit is een Outlet shopping centre een klein uurtje van New York. Echt de moeite waard. Die avond zijn we dan ook naar een restaurant geweest dat de hele avond langzaam rond draait en je dus een mooi zicht krijgt van New York. Wij waren hier naar toe geweest om Oma haar verjaardag te vieren.

New York – Washington dag 4:

Vandaag zouden we met de trein van New York naar Washington reizen. Dit was ook eens iets anders aangezien wij normaal gezien niet echt de trein nemen als we in een ander land zijn. Dit ging eigenlijk heel vlot en in ongeveer 3 uur waren we aangekomen in Washington D.C. Toen we aankwamen in het hotel bleek dat onze kamer niet beschikbaar was voor de eerste nacht. Volgens hen een overstroming in enkele kamers, ze waren op dat moment aan het werken om het zo snel mogelijk op te lossen. Maar geen nood ze hadden ons in een ander hotel geboekt en betaalden de taxi daar naar toe. Voor ons geen probleem. Nadat we dan eindelijk in onze kamer konden en alle bagage hadden neer gezet was het tijd om Washington D.C. te gaan verkennen. We hadden de metro genomen naar Arlington Cemetary, de grootste militaire begraafplaats van de Verenigde staten. Ik moet eerlijk zeggen het was pretty impressive! En dan terug de metro op naar ‘The Pentagon’ dit was toch een beetje een teleurstelling. Het is dus gewoon een gebouw waar niks te zien valt zeker niet van dichtbij.

Washington dag 5:

Deze voormiddag hadden we het hart van De verenigde Staten bezocht. The Capitol! Dit is een prachtig gebouw en we hebben er dan ook een aantal uren rondgelopen. Nadien zijn we nog met een van de hop on hop off bussen gaan rondrijden om de stad wat meer te verkennen. Op de terug weg van het capitol hebben we het geluk gehad om president Obama te zien voorbij rijden!

Washington dag 6:

Vandaag hebben we enkele van de Smithsonian musea bezocht. Deze zijn allemaal gelegen rond het centrale park in Washington. Van daar uit zijn we dan natuurlijk ook het witte huis eens gaan bekijken. Door besparingen bij de veiligheidsdiensten konden we daar jammer genoeg niet naar binnen. Nadien hebben we ook nog een bus tour gedaan naar Arlington cemetary en het Pentagon.

Washington dag 7:

Helaas zit de reis er al op. Ik heb echt een super vakantie gehad en heb veel met mama, papa en oma kunnen doen. Nu nog een goeie 3 maanden en zij komen naar Canada. De terugreis is zeer vlot verlopen al was er wel een klein beetje vertraging op mijn 2de vlucht. Uiteindelijk ben ik met een half uurtje vertraging toegekomen in Halifax waar mijn gastouders mij stonden op te wachten!

De week na March break was het mijn verjaardag maar aangezien mijn gastouders dan niet thuis zouden zijn hadden ze voor mij en Arju (mijn gastbroer van Colombia) een verjaardags diner gemaakt met natuurlijk een verjaardagstaart. David was deze gaan halen maar had natuurlijk niet meer bij stil gestaan dat mijn naam niet op dezelfde manier geschreven wordt als de Engelse versie en was dus verkeerd geschreven. In plaats van Philippe stond er dus Phillip op. Ze hadden ook een Hoodie van het plaatselijke hockey team gekocht voor mij. De dag erna had het dan weeral gesneeuwd en was het zelfs zo erg dat we nog een sneeuw dag hadden. Dit was zeker aangenaam aangezien we pas 2 dagen school gehad hadden na een week vakantie.

Op mijn verjaardag zelf zijn er dus een aantal vrienden bij mij thuis gekomen en hebben we een klein feestje gehouden. De dag nadien ben ik dan met een aantal vrienden naar Downtown Halifax gegaan en zijn we iets gaan eten.

Kort daarna was het hier natuurlijk ook Pasen maar in tegenstelling tot in België hadden wij hier enkel een verlengd weekend. Wij moesten dus niet naar school op vrijdag en maandag. Heel teleurstellend. Op Pasen kwam de hele familie hier eten wat natuurlijk weer heel druk was. Tijdens het eten was er dus 18 man in huis die dus allemaal aan de tafel moesten. Niet gemakkelijk maar ons toch gelukt. Debbie had een geroosterde ham gemaakt en een kip die eigenlijk volgens grootte meer op een kalkoen leek. Dit was een van de eerste dagen dat het eigenlijk zeer goed weer was en heb dan ook een beetje straat hockey gespeeld met Justin en enkele vrienden.

Tijdens de maand april is hier eigenlijk niet zo heel veel bijzonders gebeurd. Regelmatig gewoon met vrienden downtown geweest of naar de mall, af en toe eens een film of een feestje. Een zeer leuke maand maar geen nieuwe dingen. Behalve dat ik deelgenomen heb een kookwedstrijd. We kregen de kans om via school deel te nemen als een groep en zo enkele dagen te koken met nieuwe producten en dan uiteindelijk een dag school missen om een volledig menu klaar te maken voor een jury. Deze dag was dan op 26 april en was eigenlijk best leuk. Morgens rond 9 uur moesten wij daar zijn en kregen we een koksvest en schort. Nadien was er een ontbijt buffet voor alle deelnemers. (er waren 8 verschillende scholen aanwezig). Na het ontbijt kregen we een rondleiding door de school en rond 12 uur begon de wedstrijd dan. Rond 3 uur werd het eerste gerecht geserveerd om dan 20 minuten later het volgende te serveren. Helaas hebben wij niet gewonnen maar hebben toch vrij veel plezier gehad.

Vorige week woensdag was het dan de eerste Play-off wedstrijd van het school hockey team. Bente en Juliette zitten beiden in het team en ik ben dus de wedstrijd gaan kijken. We hadden maar een halve dag school aangezien het oudercontact was. Wij zijn dus kort na de middag vertrokken om downtown te gaan en daar wat te gaan rond lopen en genieten aangezien het prachtig weer was. We hebben de hele namiddag buiten gezeten. Later op de avond zijn we dan naar de wedstrijd gegaan die ze jammer genoeg verloren hebben.

Op zondag 28 april was er een evenement georganiseerd door de ambassade van Nederland voor de kroonhuldiging van Koning Alexander en waren wij uitgenodigd om ook eens te gaan. Dit was eigenlijk zeer aangenaam aangezien ze bitterballen hadden en verschillende soorten kaas en gratis bier of wijn! Het was ook prachtig weer dus was echt een aanrader.

Op vrijdag had Bente dan enkele vrienden uitgenodigd bij haar thuis, hadden we pizza besteld en hebben we rond het vuur gezeten. Het was een zeer gezellige avond! De zaterdag zijn we dan naar Dartmouth gegaan. Vorige zondag zijn ik, Bente, Lisa en Thomas Halifax zelf gaan bezoeken. Alle kleine winkeltjes en kraampjes die gesloten waren voor de winter beginnen allemaal weer open te gaan en er is een heel gezellige sfeer in de stad. Binnenkort gaan we dan ook eens kunnen gaan whales watchen!

Talk to you soon!

1. Ann De Rammelaere:
    9 mei 2013
    Goede morgen ! wat een uitgebreid verhaal, dat zijn we niet van je gewoon, leuk om te lezen. Wij hadden natuurlijk ook een prachtige reis en een super weerzien in New York. Super blij dat je het zo goed stelt daar, nu vliegen de weken voorbij en zien we elkaar snel terug. Nog even een zware appel doorbijten voor Thomas met zijn examens en dan zal de beloning nog zo groot zijn. We tellen af maar laat je dat niet tegenhouden van nog ongelofelijk te genieten van je vrienden en Canada.

Dikke zoen van mama, papa en Thomas xx
  2. Oma:
    9 mei 2013
    lieve Philippe,
    De verrassing was groot om zo'n verhaal te krijgen,ik ben er warempel bij gaan zitten....'
    Leuk om nog eens terug te komen op de mooie dagen samen in Amerika een reis die ik nooit zal vergeten het was voor mij een super weerzien met mijn petekind en samen mijn 70ste verjaardag te kunnen vieren!
    Ik tel nu ook af naar je thuiskomst het is lang genoeg geweest!
    Nog een grote knuffel en zoen van je Omameter X en tot Skype ....